Knut Vaage, utdannet ved Griegakademiet i Bergen, er en mangfoldig komponist og pianist med hovedvekt på improvisasjon og samtidsmusikk. Han har gjort betydelige bidrag til orkestermusikk, inkludert verk som “Janus” og “Hokkaidos hagar”. Vaage er anerkjent for sitt arbeid med hybrid akustisk/elektronisk lydbilde, spesielt i verk som “Futurasjon” og ”Hybrid spetakkel” som ga ham en nominasjon til Nordisk råds musikkpris i 2022. I tillegg til instrumentalverk har Vaage skrevet flere opera. “Nokon kjem til å komme” var den første operaen som er bygd på en tekst av Jon Fosse. “Khairos” og ”Veslefrikk” ble skapt i samarbeid med librettist Torgeir Rebolledo Pedersen. Han har også komponert musikk for teateroppsetninger som “Per Gynt” og “Hvite djevler.” Vaage er aktiv i formidlingen av samtidsmusikk, også rettet mot barn, unge.
nut Vaage er utdannet pianist og komponist fra Griegakademiet i Bergen. Vaage skriver innen flere stilarter, både instrumentalmusikk, opera- og teatermusikk, men med hovedvekt på improvisasjons- og samtidsmusikk. Han er kjent for å utforske grensene mellom improvisasjon og komposisjon. Sentralt blant Vaages instrumentalverk står hans omfattende produksjon av orkestermusikk. Den innbefatter verk som "Janus", "Relieff", "Hokkaidos hagar", "Tjat" og "Chaconne", urframført av Bergen filharmoniske orkester; "Mylder" og "Rite", urframført av KORK; "Refleks", urframført av Orkester Norden; "Kyklop", urframført av Trondheim Symfoniorkester; og "Orkesterdialogar", "Skjulte songar" og "Continue", urframført av Stavanger Symfoniorkester. Kammermusikk er en viktig del av Vaages produksjon. "Svev" for piano trio, ble urframført av Valen Trio. "Bumerang" ble urframført av Nidaros strykekvartett. "Movements" og "Odyssé" for sinfonietta, ble urframført av BIT20 Ensemble. "Transit" var bestilt av det franske kulturdepartementet og urframført av Ensemble Court-circuit. Vaage sitt sjangeroverskridende verk for storband "Røter" ble bestilt og urframført av Bergen Big Band, med tekst av Frode Grytten og video av Anne Marthe Dyvi. (Røter 2 er turnéversjon). Av verk for blåsere kan nevnes "Graffiti" for brass band og "Breaking Another Wall" for wind ensemble. For "Graffiti" mottok han Edvardprisen for 2003. Utvikling av et hybrid akustisk/elektronisk lydbilde er et sentralt tema i Vaages kompositoriske virke. I "Electra", "multiMORF"-serien og i "Futurasjon", har han jobba tett med lyddesigner Thorolf Thuestad for å utvide klangspekteret til instrumentene gjennom utstrakt bruk av elektronikk. "Futurasjon" for orkester og elektronikk ble urframført av Bergen filharmoniske orkester i desember 2015.
For multimedia-konserten “Hybrid spetakkel”, urframført av BIT20 Ensemble med solist John Ehde, ble Vaage nominert til Nordisk råds musikkpris i 2022. Vaage har også skrevet flere vokalverk og verk for scenen. Hans første opera, “Nokon kjem til å komme”, tar utgangspunkt i Jon Fosses skuespill med samme navn, og var den første operaen bygd på en Fosse-tekst. Verket ble urframført av Opera Vest under Ultimafestivalen høsten 2000 og oppnådde gode nasjonale og internasjonale kritikker. Operaen er oversatt til engelsk og tysk, og har blitt framført i Tyskland og Luxembourg. “Vintersong” fra 2017/2020 med tekst av Hanne Bramness finst i 2 versjoner: en for kontratenor og en for mezzosopran, begge med barokkensemble. I 2010 urframførte Collegium Musicum Høgsongen for solister, kor og orkester. “Khairos” er en fullskala opera, utvikla sammen med librettist Torgeir Rebolledo Pedersen, bestilt av Den Norske Opera & Ballett, og urframført i 2013. Rebolledo Pedersen har også skrevet libretto til “Veslefrikk”, en opera i en akt for hele familien, som ble urframført september 2010 av Den Nye Opera, og vant ARTEs publikumspris for beste produksjon. Vaage har også skapt musikken til Hordaland teaters oppsetning av Peer Gynt og Den Nationale Scenes oppsetning “Hvite djevler” av John Webster. Formidling av samtidsmusikk i et bredere forum har også vært en del av Vaage sin aktivitet. Han har deltatt i flere prosjekter som er rettet mot barn og unge, og amatørkor og orkester. Vaage har vært styremedlem i Norsk Komponistforening. Han har også vært leder i Ny Musikk avd. Bergen, for Autunnale-festivalen og for konsertserien “Avgarde” i same by.
"Det nærmeste BIT20 Ensemble kommer en huskomponist er nok Knut Vaage. De siste tretti år har vi hatt et nært og godt samarbeid. Gjennom et stort antall ensembleverk og operaer, har vi lært Knut å kjenne og sett ham utvikle seg og sitt kunstneriske virke. Knut har aldri sluttet å være nysgjerrig og er den dag i dag en ytterst vital og spennende skapende kunstner. BIT20 Ensemble er stolt over å få jobbe så tett med en av Norges mest betydningsfulle komponister av i dag."
BIT20 Ensemble, 14. oktober 2021
"Slik vi kjenner Knut vil han gjennom sitt åpne og erfarne sinn aldri stagnere, men kompromissløst fortsette å lytte til omgivelsene, og stadig våge å åpne seg for nytt og ukjent. Knut evner å bære med seg barnets visjoner, lidenskap og lekenhet inn i musikken, og bringer gjennom sitt kunstneriske virke med seg håpet for menneskeheten."
Norsk Musikforlag, 14. oktober 2021
"Han har en slik en inspirerende håndskrift. Veien fra skapersinnet via armen, via blyanten og ned på papiret, er vakkert i seg selv. Knut skriver altså alle store verk for hånd før det blir digitalisert. Jeg har beundret denne egenskapen fra dag én. Og så er han i tillegg like virtous i omgangen med computerprogram. Verket "Continue" ble hans gjennombrudd som orkesterkomponist. Urframført av Stavanger Symfoniorkester, fikk verden høre hans nyekspresjonistiske klangverden i orkesterdrakt for første gang. Delvis komponert på et fly. Siden har vi skjønt at Knut's skapende verden ikke er så enkel å sette i bås, selv om jeg personlig opplever at ekspresjonisme er gjennomgående. Men det er så rikt og det er så mye mer. "
Torstein Aagard-Nilsen, kunstnerisk ansvarlig for BrassWind
"Eg har laga eit orkesterverk som heiter «Skjulte songar», som eg byrja å skrive på ein maidag i 2005 medan eg var på hytta mi i Sunnhordland. Det fyrste eg gjorde var å stå der og høyre på fuglane. Så gjekk eg inn til pianoet og skreiv ned dei ulike fuglane eg høyrde rundt omkring, og brukte dette som råmateriale til orkesterstykket, fortel han."
Magne Fonn Hafskor, 27. september 2021
The aim of this project was to develop new scores and expressions through dialogue between performer and composer. Instrumental means were investigated by mixing composition and improvisation with hybrid acoustic/electronic sounds. We was a part of the artistic research project «(Un-) settling Sites and Styles» based at the Grieg Academy in Bergen.