Hybrid Spetakkel

For solo cello, sinfonietta, elektronikk and video

Orkestrering:

cello solo, sinfonietta: 1(2)-1(1)-1(1)-1(1) 1-1-0-0- perc:2 hp pf vln:2 vla vcl db + piano frame(one player) and conductor playing percussion instruments

Varighet

60 minutter

Premiere/Bestilt av

Premiere i Bergen på Borealis Festival 2020
Bestilt av BIT 20 Ensemble

Konsertopptak

Se konsertopptaket av Knut Vaages “Hybrid spetakkel”.

Dirigent: Trond Madsen

Fremført av: BIT 20 Ensemble

Cello solo: John Ehde

Lyddesign: Thorulf Thuestad

Visuell design: Birk Nygaard

NOMINERT TIL ÅRETS VERK 2021

Norsk Komponistforening deler årlig ut tre likeverdige priser for verk som fortjener å løftes frem for sine særskilte kvaliteter, signert komponister som arbeider med lyd og musikk som kunstform. I 2021 fikk de inn 171 forslag, fordelt på 144 ulike verk urfremført i 2018–2020. Musikkfaglige utvalg nominerte 20 verk blant disse, blant annet “Hybrid spetakkel”.

nominert til Nordisk Råds musikkpris 2022

I “Hybrid spetakkel” hører vi små og vanligvis uhørte lyder fra instrumenter forsterket gjennom kraftig elektronisk programmering. Små transducere omgjør ulike gjenstander til lydskapende objekter og bidrar til å skape et særegent futuristisk landskap. På toppen av den elektroakustiske lydverdenen legger Vaage og hans team lys, laser og video, som bygger opp en musikalsk og visuell opplevelse i flere lag.

Presse

"Eg kjenner meg heldig som får lov til å breia meg ut med ein heil konsert, seier Knut Vaage om bestillingsverket "Hybrid spetakkel", som får verdspremiere på Borealisfestivalen i slutten av neste veke."

"Mens publikum finner sitteplassene sine i Studio Bergen kvelden lørdag 7. mars, står et titalls musikere fra BIT20 Ensemble blant stolene i salen. De står og flikker på gamle radioer som skurrer mellom kanalene, før de finner sine plasser oppe på scenen. Allerede fra starten av stykket "Hybrid spetakkel"– et audiovisuelt samarbeid mellom ensemblet og komponist Knut Vaage og hans team – vises teknologiens begrensninger. Forestillingen understreker at sjangre, medier og former ikke bare er tomme farkoster man kan fylle med hva man vil, de er objektive forutsetninger for uttrykket. Når utøveren legger sitt eget ego til side og lar instrumentet – kroppen, synthen, gitaren, celloen eller stemmen det arbeides med – tre i sentrum, kommer grensen selv til uttrykk. Dermed fremvises ikke bare tingen slik den er, i all sin begrensethet, men også hva den grenser til. Hvor går grensen mellom menneske og maskin, mellom natur og kultur, eller mellom kroppene våre? Over fem dager tidlig i mars, før COVID19s entré, ser publikum på Borealisfestivalen i Bergen dette grensespillet utfolde seg. (...) "Hybrid spetakkel" viser hvordan samtidsmusikkens utforskning av instrumentenes grenser gjør den egnet til å ta opp møtet mellom kropp og teknologi..."

Kjøp partitur

Bestill partitur til “Hybrid spetakkel” på NB Noter sine nettsider.

 

NB noter bilde